אחרי עשרות שנים בהן מוזיקה הייתה נעשית בעיקר באולפנים יוקרתיים עם פריטי ציוד וטיפול אקוסטי בסכומי עתק, מהפכת האולפן הביתי שוטפת את עולם הסאונד וההפקה המוזיקלית המודרני, ואנחנו כאן כדי להסביר אילו אמצעים צריכים כדי שתוכלו לפתוח אולפן ביתי, ולמה היום זה הרבה יותר פשוט מפעם.

 

קורס סאונד, איך עשו סאונד עד היום?

כפי שאמרנו בתחילת הפוסט, הצורה בה מוזיקה נעשתה לאורך ההיסטוריה הייתה מבוססת בעיקר על מכשירי חשמל, מכונות סלילים ועוד אמצעים חשמליים שמוכרים יותר בעגה המקצועית כ"ציוד אנלוגי". אותם אמצעים אשר הרכיבו אולפני הקלטות והפקות מקצועיים, היו מכשירים חשמליים מורכבים במיוחד, אשר בהתאם למקום הטכנולוגי בו האנושות הייתה בתחילת אותה תקופה, היו גם קשים לייצור, כבדים ואף יש שיגידו מסורבלים, ואולי הכי חשוב – הם עלו המון כסף. למעשה, אפשר לומר כי הפקה מוזיקלית היה חלום שבניגוד להיום, ממש לא כל אחד או אחת יכל לשאוף אליו.

מעבר לידע המקצועי בסאונד, תורת הצליל, והשימוש בכלים שונים כדי לעצב אותו, היה צורך בידע רב בתפעול טכני של המון מכשירים שונים, מה שכלל גם תחזוקה תכופה של האמצעים הללו. בין אם זה החלפת הסלילים באפקט הטייפ דיליי, חיתוך והדבקה של סלילים ממכונת הסלילים בה הקלטנו את המוזיקה, הקלטת שכבות מרובות על ערוץ בודד עקב מספר הערוצים הקטן שהיה זמין דרך אותם מכשירים – טכנאות סאונד בתקופה של עד שנות ה-80 היה שילוב מאתגר מאוד של אומנות ומיומנות טכנית.

 

מהפכת הסאונד הדיגיטלי

בשנות ה-80 החלה המהפכה הדיגיטלית בעולם האודיו, אשר התחילה ליצור חלופות דיגיטליות לאמצעים האנלוגיים אשר שימשו את המפיקים וטכנאי הסאונד של עד אותה תקופה, והציעה ניהול של תהליך ההפקה המוזיקלית וההקלטות בתוך מחשב. כמובן שכמו כל פיתוח טכנולוגי אשר משנה לחלוטין את חוקי המשחק, לקח זמן מה מרגע שהאמצעים הפכו לזמינים ועד שנטמעו לחלוטין באופן העבודה בשוק.

אך עם חלוף השנים, אותם אמצעים להקלטה ועריכה של סאונד באופן מקצועי הפכו ליותר ויותר נגישים לקהל הצרכנים, בצורה שהצריכה הרבה פחות ידע טכני ומשאבים כספיים כדי לקבל את אותן יכולות של הקלטה ועריכת סאונד מקצועית. למעשה, המצב היום מאפשר להגיע לסט-אפ הקלטה והפקה שנחשב יותר יוקרתי מהאולפנים היוקרתיים ביותר של שנות ה-60 ואף ה-70, בסכומים אשר הפכו את תחום ההפקה המוזיקלית והסאונד לנגישים וזולים יותר מאי פעם.

 

 

לימודי סאונד מקצועיים, מה צריך כדי לבנות אולפן ביתי?

פתיחת אולפן ביתי יכולה להיות אופרציה שתהיה יקרה לא פחות מפתיחת אולפן הקלטות יוקרתי, אך בזכות ההנגשה של האמצעים הנדרשים לכך, ניתן ליצור סט-אפ מינימלי וזול במיוחד שבאמצעותו כל אחד ואחת יכול להתחיל את דרכו בעולם הסאונד וההפקה המוזיקלית מהנוחות של הבית. הנה כמה מהדברים שחשוב שיהיו לכם באולפן הביתי שלכם:

תוכנת DAW

לימודי סאונד, תוכנת DAW לאולפן הביתי

על מנת ליצור מוזיקה ולערוך אותה בצורה מקצועית במחשב שלנו, הדבר הכי חשוב שיהיה לנו זו תוכנה שתהווה פלטפורמה מקצועית לעבודות מהסוג הזה. המהפכה הדיגיטלית התחילה עם הולדתן של תוכנות ה-DAW, ר"ת Digital Audio Workstation, שמיועדות להקלטה, עריכה, יצירה ועיצוב של מוזיקה וסאונד, ולרוב יגיעו מלאות בממשקים, כלים ואמצעים אשר מאפשרים לנו לבצע עבודות מהסוג הזה.

כיום, קיים מגוון רחב של תוכנות DAW שונות, דוגמת קיובייס, אשר נחשבת לסטנדרט כיום ומשמשת יוצרים, מפיקים וטכנאי סאונד מכל העולם לביצוע תהליך ההפקה המוזיקלית השלם וניהולו מהמחשב האישי. קיימות גם אלטרנטיבות חינמיות לתוכנות המקצועיות כמו Audacity, שמאפשרת עריכה והקלטה של סאונד, אך במידה ובא לנו לבצע תהליכים מורכבים כמו הפקה מוזיקלית, לרוב נצטרך תוכנות כמו קיובייס אשר מספקות גם כלים כמו פלאגינים וכלי נגינה וירטואליים אשר יתנו לנו מענה מקיף לצרכים שלנו.

 

כרטיס קול מקצועי

קורס סאונד, כרטיס קול לאולפן הביתי

בכל מחשב אישי יש כרטיס קול מובנה, אשר מאפשר המרה של המידע הדיגיטלי שמוציא המחשב למידע אנלוגי אשר הופך לסאונד שאנחנו שומעים מהרמקולים שלנו, אך כרטיס הקול המובנה לרוב יענה על צרכיהם של אנשי הסאונד באופן מוגבל מאוד, באיכות וביכולותיו השונות. כרטיס הקול האולפני הוא אבן-יסוד בכל אולפן, והוא לרוב יאפשר לנו מספר דברים חשובים:

  • הקלטה (A/D) – כרטיס קול אולפני מכיל קדם-מגברים אשר יודעים לקבל מידע אנלוגי (דרך מיקרופון, נניח) ולהמירו למידע דיגיטלי שהמחשב יודע לקבל ולשמור, ובכך מאפשר לנו הקלטה איכותית
  • המרה איכותית (D/A) – כרטיס קול אולפני מאפשר המרה איכותית יותר של מידע דיגיטלי שמגיע מהמחשב למידע אנלוגי שיוצא ברמקולים או באוזניות שלנו, ובכך מאפשר לנו האזנה איכותית יותר שמאפשרת עבודת סאונד מקצועית
  • יציאות מאוזנות (Balanced Outputs) – כרטיס קול כולל יציאות אשר מאפשרות חיבור לרמקולים אולפניים איכותיים (מוניטורים, עוד בהמשך)
  • כניסת DI / Hi-Z / Instrument – כרטיס קול הוא גם סוג של מגבר בפני עצמו, עם כניסות שלרוב יאפשרו גם חיבור ישיר, הקלטה והשמעה של כלי נגינה כמו גיטרה חשמלית או בס

קיים היצע עצום ומגוון של כרטיסי קול אולפניים כיום בשוק, וכמובן שמעבר לפיצ'רים הבסיסיים המוזכרים כאן, יש עוד פיצ'רים פוטנציאליים רבים שיכול להיות לכרטיס הקול שלנו, וחשוב שנבין מה הצרכים שלנו לפני שנקנה לנו כרטיס קול כזה.

 

מוניטורים אולפניים

קורס סאונד, רמקול לאולפן הביתי

אם ברצוננו לעבוד על סאונד בצורה מקצועית, חשוב שנדאג כי באפשרותנו לשמוע את הסאונד שלנו (וסאונד באופן כללי) בצורה הכי איכותית שניתן. נכון להיום, הדרך הכי טובה לעשות זאת זה דרך מוניטורים אולפניים, שהם בעצם רמקולים מוגברים שמיועדים לעבודות אולפן. מה הופך אותם לכאלה? בניגוד לרמקולים מסחריים אשר מטרתם לספק תמונת סאונד כמה שיותר מחמיאה דרך הגברה והחסרה של תדרים מסוימים, מוניטורים מטרתם לתת לנו תמונה כמה שיותר "שקופה", כלומר שבשאיפה יציגו לנו תגובת תדר ניטרלית יחסית שלא מגבירה או מחסירה אלמנטים מסוימים בסאונד, ובכך מציגה בפנינו בכמה שיותר כנות את הסאונד שיוצא מהמחשב שלנו.

 

טיפול אקוסטי / אוזניות אולפניות

אך לפני שנרוץ להוציא אלפי שקלים על המוניטורים הכי איכותיים שאנחנו יכולים להרשות לעצמנו, חשוב לנו להכיר בעובדה מסוימת: גם המוניטורים האיכותיים בעולם לא ישמעו מאוזנים במיוחד אם ינגנו בחלל שאינו מותאם לכך, דרך טיפול אקוסטי. למעשה, לכל חדר לא-מטופל (או אפילו לכאלו שכן עברו טיפול) יהיו תכונות אקוסטיות שונות, אשר יצרו הדגשים והחסרות של נקודות מסוימות בטווח התדרים, וללא הטיפול האקוסטי שמטרתו לאזן את אותן סטיות, יהיה לנו קשה מאוד להשיג תמונת שמע מאוזנת.

טיפול אקוסטי הוא אולי החלק החשוב ביותר ופוטנציאלית גם היקר ביותר ליצירת תמונת שמע אמינה שתאפשר לנו לעבוד על סאונד באופן מקצועי, ולכן נמליץ למי שאין ברשותם כרגע את היכולת לטפל אקוסטית בחלל העבודה המרכזי שלהם, לדאוג לקנות אוזניות אולפניות מקצועיות, שתגובת התדר שלהן לא תשתנה בעקבות התכונות האקוסטיות של החדר. מתלבטים אילו אוזניות לקנות? נמליץ על אוזניות סגורות (Closed-Back) להקלטות (כדי לשמור על בידוד גדול ככל הניתן של הנשמע באוזניות כלפי חוץ) ועל אוזניות פתוחות (Open-Back) לעבודות עריכת סאונד ומיקס מקצועי, שבזכות המבנה הפתוח שלהן מאפשרות תגובת תדר שהיא (סה"כ) ניטרלית.

 

קורס סאונד, מה צריך באולפן ביתי?

כמובן שמעבר לפרטים שציינו מעלה, קיימים אמצעים רבים נוספים אשר יכולים להרחיב את יכולות ההפקה המוזיקלית שלנו, כמו מיקרופונים מקצועיים להקלטות, או מקלדת שליטה (MIDI) שתאפשר לנו נגינה על כלים וירטואליים בצורה הדומה לנגינה בפסנתר. אנחנו ממליצים לכם להתחיל מסט-אפ מינימלי שכולל את האמצעים שדיברנו עליהם מעלה, ומשם להתרחב באופן הדרגתי בהתאם לגדילה שלכם כמפיקים ו/או טכנאי סאונד.

 

לייעוץ והרשמה
בקרו במכללה